Slovar pojmov

Slovar je pripravljen kot hitra referenca za nekatere pojme in tujke, ki se pojavljajo na spletni strani. Natančnejše in podrobnejše razlage poiščite v knjigah in na spletnih straneh z budistično in Šambala vsebino.

Bodisatva – oseba, ki se iz sočutja odloči doseči razsvetljenje v korist vsem čutečim bitjem.

Bojevnik – ko v Šambali govorimo o bojevniku, ne govorimo o nekom, ki je agresiven ali nasilen, temveč opisujemo pogum spoznavanja sebe in sveta okoli sebe takšnega, kot je. Hkrati je to neagresiven, iskren način življenja v svetu s samozavestjo in odprtostjo. Tak pristop zahteva nežnost, zato je bojevnik Šambale nežni bojevnik.

Buda – buda v sanskrtu pomeni prebujen. Čeprav se izraz pogosto uporablja za zgodovinskega Budo Šakjamunija, ki je živel in učil v Indiji okoli 500 let pred našim štetjem, se lahko izraz buda nanaša na katerokoli bitje, ki se je popolnoma in dokončno prebudilo iz iluzij. Buda Šakjamuni se tako ne obravnava niti kot prvi, niti zadnji buda. Več kot to, vsa bitja imajo prirojeni potencial doseči budovstvo.

Chögyam Trungpa (tudi Vidyadhara ali Dorje Dradül) – učitelj, ki je na zahodu ustanovil tradicijo Šambala. Rodil se je v Tibetu leta 1939 in v času kitajskega vdora uspel zbežati v Indijo. Od tam se je odpravil na zahod, kjer je skoraj 25 let učil tako budistične nauke kot nauke Šambale. Trungpa Rinpoče je bil eden prvih tibetanskih učiteljev, ki je predaval v angleškem jeziku in posvetil svojo energijo in življenje temu, da bi ljudem na zahodu predstavil budizem na razumljiv in dostopen način.

Dan Šambale – praznik, ki označuje začetek novega leta po luninem koledarju, praznujemo ga pozno v januarju ali februarja. Sovpada z datumom praznovanja tibetanskega novega leta (Losar).

Dathün – enomesečni skupinski meditacijski umik, ki je dober način, kako se spoznamo s prakso meditacije ali pa to prakso poglobimo. Udeleži se ga lahko kdorkoli.

Dharma [darma] – je izraz v sanskrtu, ki večinoma predstavlja budistične nauke, lahko pa tudi kvalitete pojavnega sveta.

Gomden – meditacijska blazina, ki jo na srečanjih uporabljamo za meditacijo v sedenju.

Hinayana budizem – nauki hinayana (malo vozilo) budizma se osredotočajo na samo-osvoboditev s pomočjo discipline.

Kagyü rod – Šola Vajrayana budizma, ki izvira pri indijskih mahasidhah Tilopi in Naropi, v Tibet pa jo je v 11. stoletju pripeljal veliki prevajalec Marpa Lotsawa, pozneje so jo nadaljevali Milarepa, Gampopa in različni Karmape.

Mahasidha – Realizirani mojster meditacije v Vajrayana budizmu, ki pogosto izkazuje nekonvencionalno vedenje.

Mahayana budizem – učenja mahayana (veliko vozilo) budizma se osredotočajo na razvijanje sočutja, prajne in na razumevanje praznine ter poznavanje narave bude, velik poudarek je na praksi z namenom osvoboditve vseh čutečih bitij, ne le posameznika.

Narava bude – koncept, ki opisuje skladnost narave našega uma z razsvetljenimi kvalitetami bude.

Nosilci tradicije – pomembni učitelji, ki predajajo določene tradicije naukov.

Nyingma(pa) rod – v tibetanščini pomeni starodavni. Gre za šolo Vajrayana budizma, ki je nastala iz najzgodnejše širitve budizma iz Indije v Tibet. Osnova rodu Nyingma se pripisuje predvsem Padmasambhavi.

Nyinthün – dan, posvečen skupinski meditaciji, ki je primeren tudi za začetnike. Občasno take dni organiziramo tudi v naši skupini. Če bi vas tak program zanimal, nam to sporočite.

Padmasambhava – v sanskrtu pomeni “rojen iz lotusa”. Veliki indijski mahasidha, ki se ga v splošnem šteje za primarnega ustanovitelja tibetanskega budizma in bolj specifično rodu Nyingma. Padmasambhavo pogosto naslavljajo kot »Guru Rinpoče«, kar pomeni »dragoceni guru«.

Prajna [pradžna] – je izraz v sanskrtu, ki pomeni modrost ali »najboljše védenje«.

Rinpoče – tibetanski častni naziv, ki pomeni dragoceni dragulj, uporablja se ga za naslavljanje in omenjanje reinkarnacij tibetanskih budističnih učiteljev.

Rigden – naziv kraljev mitskega kraljestva Šambala. Slika rigdena na oltarju je portret njihovega razsvetljenega bistva, ki je hkrati tudi naša narava.

Rod – pomemben princip, v katerem določeni sklopi naukov prehajajo od učitelja na učenca v neprekinjenem zaporedju.

Sakyong Mipham – posvetni in duhovni vodja Šambale, ki združuje vzhodno in zahodno modrost, saj je odraščal v obeh kulturah. Je najstarejši sin Trungpe Rinpočeja. Sakyong Mipham Rinpoče je pisatelj, poet, atlet in umetnik, poročen je s Khandro Tseyang Palmo (Sakyong Wangmo).

Sangha [sanga] – skupina ljudi, ki potuje po budistični duhovni poti.

Shakyamuni (Sanskrit “Lion of the Shakyas”) – glej Buda

Šamata – beseda pomeni mirno bivanje. Šamata je praksa umirjanja, stabilizacije in krepitve uma. Objekt meditacije je ponavadi proces dihanja.

Tantrični budizem – glej Vajrayana budizem

Temeljna dobrota – glej Narava bude

Thangka [tangka] – slika naslikana na blagu. Thangke so lahko zvili in brez težav prenašali, zato so bile zelo primerne za nomadski način življenja, ki je v Tibetu precej razširjen.

Tiger, lev, garuda in zmaj – štiri dostojanstva, ki izvirajo iz tibetanskega budizma. Predstavljajo kvalitete razsvetljenega bojevništva.

Tülku – učitelj, ki je bil prepoznan kot inkarnacija prejšnjega učitelja.

Umdze – oseba, ki na srečanjih vodi prakso meditacije.

Vajrayana [vadžrajana] budizem – (neuničljivo ali diamantno vozilo); ti nauki so nadaljevanje razvoja mahayana budizma in vsebujejo posebej močne in direktne metode za dosežek razsvetljenja.

Yana – vozilo. V izrazih hinayana, mahayana in vajrayana se uporablja kot ponazoritev pristopov k budistični poti do razsvetljenja.

Zabuton – večja in tanjša blazina, uporabljamo jo kot podlago za gomdene.

Žetev miru – (angleško Harvest of Peace) vsakoletno praznovanje, ki poteka v nedeljo okoli jesenskega enakonočja. To je praznovanje bogastva naše krajevne kulturne dediščine.